چشماندازی تازه از متا؛ معرفی عینک هوشمند «Ray-Ban Display»
متا در کنفرانس سالانه Meta Connect 2025 از نسل تازه عینکهای هوشمند خود رونمایی کرد. محصول جدید که با برند Ray-Ban وارد بازار میشود، با نام Meta Ray-Ban Display شناخته شده و در لنز سمت راست آن یک نمایشگر داخلی برای نمایش اپلیکیشنها، اعلانها و مسیریابی تعبیه شده است. کنترل این عینک از طریق دستبند هوشمند Meta Neural Band انجام میگیرد.
به گفته «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، این عینک از ۳۰ سپتامبر با قیمت ۷۹۹ دلار در آمریکا عرضه خواهد شد. برخلاف پروژه نمایشی Orion در سال گذشته، این بار کاربران با محصولی واقعی روبهرو هستند که بهزودی امکان خرید آن فراهم میشود.
این مدل همچنان از دستیار هوش مصنوعی داخلی، دوربینها، میکروفون و اسپیکر بهره میبرد و قابلیت اتصال مستقیم به اینترنت و شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، واتساپ و فیسبوک را دارد. همچنین کاربران میتوانند ترجمه همزمان و مسیرهای ناوبری را روی نمایشگر مشاهده کنند.
دستبند هوشمند Neural Band
همراه با عینک، دستبند Meta Neural Band نیز عرضه میشود؛ وسیلهای شبیه به مچبندهای ورزشی اما بدون نمایشگر. این دستبند از فناوری الکترومیوگرافی (EMG) استفاده میکند تا سیگنالهای عصبی حرکت دست را شناسایی کرده و آنها را به دستورهای دیجیتالی تبدیل کند. عمر باتری آن ۱۸ ساعت بوده و در برابر آب مقاوم است.
زمان عرضه و تنوع محصول
عینک جدید ابتدا تنها در فروشگاههای منتخب آمریکا عرضه خواهد شد و از اوایل ۲۰۲۶ در کشورهای کانادا، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا نیز در دسترس قرار میگیرد. این عینکها در دو رنگ مشکی و ماسهای و در دو سایز استاندارد و بزرگ به فروش خواهند رسید. لنزهای آن از نوع Transitions هستند که متناسب با نور محیط تغییر میکنند.
هرچند Meta Ray-Ban Display هنوز فاصله زیادی با نمونه مفهومی Orion (با لنزهای واقعیت افزوده و رهگیری چشم) دارد، اما متا امیدوار است با عرضه زودتر یک محصول واقعی، بتواند موقعیت خود را در بازار عینکهای هوشمند تثبیت کند. با این حال، احتمال ورود گوگل و اپل به این بازار در سالهای آینده وجود دارد؛ محصولاتی که به دلیل یکپارچگی با سیستمعاملهای اختصاصیشان میتوانند مزیتهای قابل توجهی نسبت به عینک متا داشته باشند.